Sabtu, 27 Oktober 2012

Inspirational Items@ Motivational Items


Assalammualaikum…..

Bercakap mengenai motivasi,mungkin ramai yang tahu apa yang di maksudkan dgn ‘motivasi’. Motivasi ada pelbagai cara,sama ada melalui percakapan,penglihatan atau pembacaan…sy bercakap mengenai  motivasi kejayaan dalam kehidupan….selain daripada kejayaan kita sebagai umat Islam yang patuh kepada Maha Pencipta. Kita juga perlu berjaya dalam mengharungi dunia yang semakin mencabar….
Saya banyak membaca buku-buku motivasi daripada luar Negara. Ada yang mempertikaikannya. Alas an, kerana budaya mereka lain….pendapat saya,saya membaca buku motivasi dari penulis luar tidak semestinya saya perlu ikut budaya mereka, saya cuma tertarik dengan pemikiran POSITIF mereka. Salah ke macam itu?
     Kadang-kadang orang melayu ni tidak suka lihat orang lain lebih,so mula lah mencari alas an supaya pemikiran kita salah. 

            1) In today’s highly competitive world,standing still  is the same as moving backward.
         2) No gain without pain (nak berjaya dunia akhirat,byk dugaan btl x?).
        3)  Do what you love and success will follow.
         4) Work can make you happy.
         5) You are on the right path,but you must keep persisting.



 
Apapun,kita perlu mendapat keredhaan Allah. Tak perlu lah fikirkan negative tentang sesuatu yang buruk. Fikir positif supaya kita sendiri akan rasa bahagia dan hidup tenteram…
Bagi seorang perempuan,kalau terlalu sedih,menangis akan menenangkan..tetapi ada yang tidak suka..kenapa? jawapan yang saya pernah dengar ‘ nangis tak dapat apa-apa’ dan ‘menangis tak dapat selesaikan masalah’. Nk selesaikan masalah kene ada ketenangan,so adalah lebih baik menangis dan rasa tenang selepas itu,baru boleh berfikir secara rasional dan dapat selesaikan masalah….

Conclusion is,don’t just blame people if you don’t know her/his feel…she/he knows what to do…accept  doing the wrong thing...jika  ada yang salah,betulkan cara baik…jika kita berjaya,semua tu Allah sudah tentukan,kerana adanya usaha…alhamdulillah…usaha ada pelbagai cara,yang dtg dari pelbagai cara motivasi……
Good luck….
Wassalam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan