Sabtu, 6 Oktober 2012

Melalui Pembacaan


Assalammualaikum…….

Teringat masa kelas MO(Management Organization) kt kolej dulu,slot Public Speaking.  Tak kisah bercakap pasal apa,yang penting bercakap di depan orang. Actually sy suka buat presentation,tp yang bermanfaat la…atau perkara yang sy suka kongsi….Heeee….Tak semua yang kene.. tapi sy yg kene..ada yg sekejap,ada yg lama….ada yg best ceritanya,ada juga yg senyap sahaja…kawan-kawan bercakap tentang business, ada yang bercakap mengenai sesuatu fakta(x ingt ape)…tp saya nk beri kelainan skit… setelah puas mencari bahan akhirnya saya dapat apa yang boleh dijadikan cerita…
Bercerita mengenai William Shakespeare. Tak kisah la yang penting saya cuba menarik perhatian untuk mendengar apa yang saya cakap..heeee…

Stratford-upon-Avon old

Stratford-upon-Avon new



William Shakepeare

Berasal dari  Stratford Upon Avon(Warwickshire)… kat United kingdom sana. Saya agak tertarik dengan nama ibunya,Mary Arden sebelum berkahwin dengan John Shakespeare(bapa).  Tu sebab nickname saya Rose Arden. Ardent(bersemangat). Haha….
William merupakan seorang Penyair Bahasa Inggeris dan drama, secara meluas dianggap sebagai penulis yang terbesar dalam bahasa Inggeris dan dramatis unggul di dunia ketika itu.  Dia juga dikenali sebagai Penyair Kebangsaan England.
Ketika  usia 18 tahun,dia berkahwin dengan Anne Hathaway dan mempunyai tiga orang anak: Susanna, dan kembar Hamnet dan Judith. Antara 1585 dan 1592, dia memulakan kerjaya di London sebagai pelakon, penulis, dan sebahagian daripada pemilik syarikat teater dipanggil Lord Chamberlain's Men, yang kemudiannya dikenali sebagai king’s Men. Dia telah bersara sekitar 1613 pada usia 49, di mana beliau meninggal dunia tiga tahun kemudian.

Shakespeare menghasilkan kebanyakan kerja yang  terkenal  antara 1589 dan 1613. Antara drama yang paling terkenal ialah ‘Romeo  and Juliet’. Drama awal beliau adalah  komedi dan sejarah, genre dia dinaikkan kepada kemuncak kecanggihan dan kesenian menjelang akhir abad ke-16. Beliau kemudian menulis genre tragedi sehingga kira-kira 1608, termasuk Hamlet, Raja Lear, Othello dan Macbeth, yang dianggap beberapa kerja yang terbaik dalam bahasa Inggeris. Dalam fasa terakhir, dia menulis tragicomedies, juga dikenali sebagai romances, dan bekerjasama dengan playwrights lain.




Shakespeare merupakan seorang penyair yang dihormati dan pengarang drama , tetapi reputasi beliau tidak meningkat ke tahap sekarang sehingga abad ke-19. Golongan Romantisisme, khususnya, genius yang terkenal, Shakespeare dan di Victoria disembah Shakespeare dengan menghormati satu bahawa George Bernard Shaw dipanggil "bardolatry". Dalam abad ke-20, kerjanya telah berkali-kali diterima pakai dan dibuati semula oleh pergerakan baru dalam biasiswa dan prestasi. Drama beliau kekal dan popular hari ini dan sentiasa dikaji, dilaksanakan, dan ditafsir semula dalam konteks budaya dan politik yang pelbagai di seluruh dunia.

Jenuh juga nk bercerita sebenarnya…apa yang penting kita menguasai apa-apa perkara yang kita cakap…coz sometimes audience akan bertanya….moral of the story, timba la ilmu supaya kita tidak ketinggalan,dan dapat banyak pengetahuan.. semua ini boleh dapat daripada pembacaan….its easy rite…..
Membaca tidak terhad…apa2 sahaja kita boleh baca,jika terlalu ingin tahu….saya minat membaca,tapi tgk mood juga…kadang-kadang orang suka baca buku jenis fiction,saya suka ensiklopedia. That’s all..
Thanx

Wassalam….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan