Sabtu, 3 November 2012

Positive Attitude and Mindset….(my perspective) part I


Assalammualaikum…..

Terima kasih kerana membaca entri terbaru saya. Kali ini saya nk membincangkan tentang satu perkara, iaitu ‘sikap dan minta yang positif’. Biasanya perkara ini berkait rapat dengan kehidupan manusia…manusia ada pelbagai sikap yang mana menggambarkan seseorang…sikap merangkumi perangai dan pemikiran. Kalau positif sikapnya maka perangai dan pemikiran adalah positif(betulkan jika saya salah). 

Manusia mempunyai plan dalam kehidupan…so plan tu mesti la yang positif,tetapi jika attitude positif tidak ada, mungkin susah sikit nak berjaya…..negatif thinking, Carelessness, Fatalism, Ingorance, Laziness, Over confident, may leads to ‘Accident’. Cepat marah, ego tinggi, suka mengeluh, suka mencari salah org lain, cepat marah, pentingkan diri, dan sebagainya adalah sikap yang negative…dalam sesebuah organisasi mahupun dalam kehidupan sikap negative haruslah dielakkan dan dibuang jauh-jauh.



Memang susah untuk berubah. Kalau perlukan masa,just take time tidak perlu tergesa-gesa…. Kadan-kadang ada juga manusia yang suka menegur sikap manusia lain,tapi cara teguran yang salah tidak akan mengubah apa-apa…(in organization perspective) so how to overcome?  Just say you can do it, Do Not Complain with you Work, plan you work and life as well. Smiling also, sincerity,  Forgiveness, Gratitude, and one of the most important for me is have strong INTERGRITI….



Jika ada sebarang pertanyaan atau perbincangan sila kemukakan ye…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan